Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Czy usuwanie filtra DPF jest legalne?
Współczesne pojazdy naszpikowane są systemami bezpieczeństwa i wyposażone w urządzenia chroniące środowisko naturalne. Jednym z ważniejszych, a jednocześnie budzących duże emocje jest DPF, czyli filtr cząstek stałych. Jego niedomagania wiążą się z kosztowną wymianą, tańszą regeneracją lub pozbyciem się go z układu wydechowego. Dowiedz się, czy usuwanie filtra DPF jest legalne.
Czym jest filtr cząstek stałych?
Filtry cząstek stałych DPF (diesel particulate filter) montowane są od wielu lat w samochodach napędzanych silnikami wysokoprężnymi (w autach benzynowych są to filtry GPF – gasoline particulate filter). Zadaniem filtrów cząstek stałych jest ograniczanie przedostawania się do środowiska sadzy zawartej w gazach spalinowych. Sadza w atmosferze, a szczególnie w otoczeniu człowieka może dostawać się do organizmu poprzez drogi oddechowe i powodować wiele schorzeń oraz przyczyniać się do rozwoju efektu cieplarnianego. Dlatego przepisy obligują producentów do wyposażania samochodów w filtry DPF i GPF, które umożliwiają fizyczne wychwytywanie szkodliwych substancji.
Przeczytaj również: Dlaczego regularne czyszczenie DPF jest tak ważne dla Twojego samochodu?
Zalety i wady filtrów DPF
Zaletą filtrów cząstek stałych jest znaczne ograniczenie emisji szkodliwych substancji z układu wydechowego. Jak duże ma to znaczenie dla ekologii, nie trzeba nikogo przekonywać. Niestety dużą wadą DPF jest uciążliwa eksploatacja. Jak można dowiedzieć się, odwiedzając stronę internetową warsztatu samochodowego Spec Auto Serwis z Białegostoku, który zajmuje się głównie serwisem samochodów marki Fiat, Peugeot, Citroen i Opel, po pewnym czasie eksploatacji DPF zapycha się nadmiarem sadzy. Wówczas konieczne staje się jego wypalenie poprzez wprowadzenie silnika na wysokie obroty na kilka minut, najlepiej podczas szybszej jazdy. Niestety wraz z upływem czasu konieczny będzie bardziej radykalny serwis filtra DPF.
Przeczytaj również: Regeneracja DPF krok po kroku
Wymiana, regeneracja lub usunięcie filtra DPF
Całkowite zatkanie filtra DPF sadzą zmusza właścicieli pojazdów do jego wymiany lub regeneracji. Niestety wymiana filtra cząstek stałych na nowy związana jest z dużymi kosztami, sięgającymi od kliku do nawet kilkunastu tysięcy złotych. Innym rozwiązaniem jest poddanie filtra DPF mechanicznej regeneracji, która nie zawsze zagwarantuje długą żywotność podzespołu. Kolejną metodą może być usunięcie filtra cząstek stałych z układu wydechowego pojazdu.
Przeczytaj również: Czy czyszczenie DPF jest w niektórych sytuacjach niezbędne?
Dotychczasowe prawo, choć zabraniało poruszania się samochodem z usuniętym filtrem DPF, nie był zbyt restrykcyjne. Trudno było zweryfikować, czy samochód ma zamontowany, czy usunięty filtr. W przypadku stwierdzenia braku DPF, co nie jest łatwe w warunkach kontroli drogowej, grozi mandat wysokości do 500 zł. Ustawodawca jednak pracuje nad nowymi przepisami, które wprowadzą spore zaostrzenie kar.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana