Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Czym powinien charakteryzować się dobry olej napędowy?
Użytkownicy samochodów z silnikami Diesla (uchodzące przez lata za wzór trwałości i solidności) powinni przykładać specjalną wagę do jakości oleju napędowego, używanego do tankowania ich aut. Jego charakterystyka obejmuje cztery obszary – liczbę cetanową, gęstość, temperaturę zapłonu paliwa, skład frakcyjny.
Czym jest olej napędowy?
Olej napędowy jest paliwem, używanym w silniku Diesla. Składa się głównie z węgla, choć zawiera także niewielki procent tlenu, azotu, siarki i azotu. Jest to ciecz lekka, trudna do odparowania, łatwopalna.
Przeczytaj również: Kiedy konieczna jest wymiana filtrów DPF na nowe?
Hurtownia odzieży ochronnej Ella z Lublina jest także certyfikowanym dostawcą paliwa (oleju napędowego i opałowego).
Jaka liczba cetanowa w dobrym oleju napędowym?
Liczba cetanowa to miara zdolności paliwa do samozapłonu specjalnej mieszanki paliwowo-powietrznej (nie zapala się ona pod wpływem iskry, lecz na skutek wysokiego ciśnienia). Wpływa ona na łatwość rozruchu zimnego silnika. Im większa jest ta wartość, tym lepsza jest zdolność oleju napędowego do samozapłonu. Można zatem uznać, że dobry olej napędowy ma wysoką liczbę cetanową.
Przeczytaj również: Co wpływa na jakość oleju napędowego?
Temperatura zapłonu paliwa a jakość oleju napędowego
Praca silnika Diesla jest zależna od temperatury zapłony paliwa, oleju napędowego. Jeśli owa wartość jest zbyt wysoka, następuje spadek wydajności i ekonomiczności pracy silnika, a także wzrost emisji substancji toksycznych. Zbyt niska temperatura zapłonu oleju napędowego stwarza zaś dość poważne niebezpieczeństwo wybuchu szkodliwych par oleju podczas nalewania paliwa z dystrybutora do baku. Temperatura zapłonu w oleju napędowym musi być zatem optymalna – nie za duża i nie za mała.
Przeczytaj również: Najpopularniejsze typy paliw w Polsce
Jaka jest optymalna gęstość oleju napędowego?
Olej napędowy musi mieć odpowiednią gęstość. Owa wartość wpływa na jakość rozpylenia mieszanki paliwo-powietrznej, a także jakość spalania. Jeśli wykracza ona poza normę, może spowodować obniżenie mocy silnika i jego zapotrzebowania na paliwo.
Skład frakcyjny oleju napędowego
Ostatnim parametrem, jaki wpływa na jakość oleju napędowego, jest jego skład frakcyjny. Ów wskaźnik pozwala ocenić zdolność rozruchową paliwa, jego skłonność do samozapłonu, a także regularność spalania. Olej napędowy nie powinien zawierać ciężkich frakcji końcowych. Zbyt mała liczba frakcji jednak utrudnia uruchomienie silnika w niskich temperaturach.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana