Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Geometria kół i jej wpływ na bezpieczeństwo jazdy
Bezpieczeństwo jazdy kojarzy się na ogół ze stanem ogumienia, przede wszystkim głębokością bieżnika oraz dopasowaniem rodzaju opon do warunków pogodowych. Trzeba jednak pamiętać, że równie istotny będzie w tym przypadku stan zawieszenia, zwłaszcza amortyzatorów przesądzający o tym, czy koła będą utrzymywały stały kontakt z nawierzchnią. Jednym z ważnych czynników okaże się także prawidłowo ustawiona geometria kół.
Czym jest zbieżność?
Geometria kół określana potocznie jako zbieżność oznacza równoległe ustawienie kół wszystkich osi względem osi symetrii pojazdu oraz toru jazdy nazywane zbieżnością całkowitą. Znaczenie ma pochylenie każdego koła względem nawierzchni – dla zapewnienia możliwości jazdy po łuku płaszczyzna obrotu kół nie może być ustawione pod kątem 90°, co sprawdziłoby się wyłącznie podczas jazdy na wprost. Kąt ten jest zawsze rodzajem kompromisu pozwalającego zarówno na utrzymanie toru jazdy na wprost, jak i pokonywania zakrętów. Istotny będzie tzw. kąt wyprzedzenia lub opóźnienia sworznia zwrotnicy, który determinuje przemieszczenie jego osi obrotu względem kąta prostego z podłożem. Parametr ten charakteryzuje wzajemny stosunek efektywności hamowania do łatwości skręcania kół. Do liczących się zmiennych zalicza się związany z kątem zataczania kąt pochylenia sworznia zwrotnicy. Zbieżność wiąże się więc bezpośrednio z tym, jak zachowuje się samochód podczas jazdy na wprost oraz pokonywania łuków, przekładając się na powstające opory toczenia, ponieważ koło, którego zbieżność nie jest prawidłowa, będzie ustawione nieco bokiem do kierunku, w jakim przemieszcza się auto. Nie tylko będzie się więc obracać, ale także zacznie się przesuwać w bok, co sprawi, że jego opona będzie się znacznie szybciej ścierać, a zużycie paliwa wzrośnie. Ustawienie zbieżności wymaga specjalnego sprzętu, w tym celu trzeba więc odwiedzić serwis samochodowy wykonujący tego rodzaju usługę.
Zbieżność a bezpieczeństwo
Źle ustawiona zbieżność powoduje zwykle, że samochód jest „ściągany” na jedną stronę, trudniej więc zachować właściwy kierunek jazdy. Na mokrej lub oblodzonej nawierzchni może się to przyczynić do wpadnięcia w poślizg. Nieprawidłowa geometria kół sprawia, że auto niezbyt precyzyjnie reaguje na ruchy kierownicą, co może rodzić poważne problemy przy większych prędkościach. Przełoży się także na zwiększenie drogi hamowania oraz może radykalnie zmniejszyć żywotność opon. Ze względu na powstające obciążenia ogumienia w aucie ze złą zbieżnością jest większe prawdopodobieństwo rozerwania opony. Ustawianiem zbieżności zajmuje się firma Diesel Serwis z Piły, która oferuje również m.in. regenerację pomp, filtrów DPF i FAP, a także naprawę turbin.
Przeczytaj również: Problemy z elektroniką, które wskazują na potrzebę wizyty u mechanika
Przeczytaj również: Kompleksowa naprawa samochodów - co obejmuje?
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana