Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Jak często należy wymieniać płyn chłodniczy i jak prawidłowo go dobrać?
Maszyny rolnicze pracują pod dużymi obciążeniami, w wyniku czego bardzo intensywnie się nagrzewają. Wysoka temperatura stanowi poważne zagrożenie dla stanu układów i mechanizmów sprzętu – przede wszystkim silnika – dlatego istotne jest skuteczne odprowadzanie nadmiaru ciepła. Jest to możliwe dzięki płynowi chłodniczemu. W jaki sposób dobrać odpowiedni płyn i kiedy zdecydować się na jego wymianę?
Jak często wymieniać płyn chłodniczy?
Płyn chłodniczy, podobnie jak olej, z czasem zużywa się i zanieczyszcza, co sprawia, że traci on swoje pierwotne właściwości i w efekcie spada jego skuteczność w odprowadzaniu ciepła. To poważny problem, ponieważ nieefektywność płynu oznacza nadmierne nagrzewanie się silnika, co ostatecznie prowadzić może do wystąpienia poważnych usterek. Dlatego też należy go regularnie wymieniać. Jak często to robić? To zależy od rodzaju płynu – według specjalistów płyny krzemianowe należy wymieniać co około 2 lata, natomiast wymiana płyny bezkrzemianowego powinna nastąpić nie później, niż po 5 latach od jego pierwszego zastosowaniu. Ważną wskazówką co do terminu wymiany są również zalecenie producenta maszyny rolniczej
Przeczytaj również: Kiedy konieczna jest wymiana amortyzatorów?
Krzemianowy czy bezkrzemianowy?
Wspomniane wyżej płyny krzemianowe i bezkrzemianowe różnią się między sobą składem, właściwościami, a często również kolorem – pierwsze z nich mają zazwyczaj kolor zielony lub niebieski, drugie zaś czerwony, różowy, fioletowy lub pomarańczowy. Który z nich wybrać?
Przeczytaj również: Kiedy regeneracja szyb w samochodzie to za mało?
Płyny krzemianowe (IAT) – zawierają substancje organiczne, chroniące układ chłodniczy przed korozją i kamieniem kotłowym. Ich minusem jest fakt, że już po upływie 2 lat wytrącają się w nich krzemiany, które obniżają ich właściwości chłodzące, co oznacza, że należy je często wymieniać. Są jednak rozwiązaniem uniwersalnym, które można stosować w każdym pojeździe.
Przeczytaj również: Najczęstsze przyczyny awarii pomp wtryskowych
Płyny bezkrzemianowe (OAT) – funkcję ochronną pełnią w nich kwasy organiczne, które odznaczają się bardzo wysoką trwałością, wymienia się je co około 5 lat. Ich minusem jest fakt, że nie można ich używać w starszych pojazdach, gdzie zastosowano lutowane chłodnice.
Płyny obu rodzajów można znaleźć w ofercie firmy Agroprzem.
Proporcje składników płynu
Przy wyborze płynu należy wziąć pod uwagę również zawartość poszczególnych składników. Szczególnie ważna jest zawartość glikolu – związek ten wpływa na obniżenia temperatury zamarzania płynu, ale też obniża jego zdolność do absorpcji temperatury, dlatego nie powinno go być ani zbyt dużo, ani zbyt mało. Optymalna zawartość glikolu w płynie to od 30 do 50%. Ważnym składnikiem są również inhibitory korozji, czyli związki zapobiegające powstawaniu ognisk korozji w układzie chłodniczym.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana