Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Jak często wymieniać olej samochodowy?
Olej silnikowy zalicza się do jednego z najważniejszych płynów eksploatacyjnych jednostki napędowej. Od jego jakości zależy praca wałka i łańcucha rozrządu, napinaczy, turbosprężarki czy hydraulicznych popychaczy zaworowych. Na skutek eksploatacji silnika dochodzi do zużywania oleju, który traci swoje właściwości. Kiedy więc należy go wymieniać? Od czego zależy konkretny termin wymiany oleju silnikowego? Przeczytaj w tym artykule!
Zalecenia producentów do wymiany oleju silnikowego
Celną uwagę w sprawie interwału wymiany oleju silnikowego podał Serwis Samochodowy MP z Chorzowa: „Wydłużenie czasu wymiany oleju spowodowane było względami ekologicznymi i marketingowymi, które w wielu wypadkach nie miały potwierdzenia w bezawaryjności jednostek napędowych”. Można to zauważyć na przykładzie bardzo wymagających pod względem smarowania silników 1.5 dci, gdzie pod wpływem zaniedbań dochodziło do obrócenia się panewek wału korbowego. Producent zalecał wymianę oleju co 30 tysięcy kilometrów, co było zdecydowanie zbyt długim okresem.
Co ile kilometrów należy wymieniać olej w silniku?
Po pierwsze warto uwzględniać styl jazdy kierowcy. Pojazdy użytkowane w mieście powinny otrzymywać nowy olej silnikowy i filtr raz na 10–12 tysięcy kilometrów. Jeżeli auto pokonuje zwykle trasy po drogach szybkiego ruchu, można wydłużyć interwał do 15 tysięcy kilometrów. Po drugie wymiana oleju w silniku zależna jest od samego produktu zastosowanego w jednostce. Im gęstszy olej, tym częściej powinno się go wymieniać. I tak w silnikach zalanych olejem mineralnym czy półsyntetycznym optymalny czas wymiany to 10–12 tysięcy kilometrów. W przypadku pełnych syntetyków interwał można nieco wydłużyć do maksymalnych 15 tysięcy kilometrów.
Jest jeszcze jeden czynnik, który warto wziąć pod uwagę przy ustalaniu terminu wymiany oleju. Jeśli auto ma przebieg ponad 100 000 kilometrów, najlepiej jest skrócić czas wymiany do 12 tysięcy kilometrów. Dobrze jest trzymać się ww. zasad terminu wymiany, żeby nie doprowadzić do zniszczenia elementów pracujących w filmie olejowym. Lepiej jest wymieniać olej częściej, zwłaszcza gdy auto jest intensywnie eksploatowane, niż pozornie oszczędzać na rzadszych jego wymianach. W ten sposób można o wiele dłużej bezawaryjnie używać auta.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana