Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Jak dolewać AdBlue, by nie zepsuć auta?
Samochody z silnikiem diesla wyposażone są w pompy AdBlue, dzięki którym można znacząco zmniejszyć emisję szkodliwych tlenków azotu. Jak prawidłowo dolewać preparatu na bazie mocznika, aby nie uszkodzić auta? Wyjaśniamy.
Czym jest AdBlue?
Najogólniej rzecz ujmując, AdBlue to preparat oczyszczający spaliny. To bezbarwny i nietoksyczny płyn, w skład którego wchodzą dwa składniki – woda demineralizowana oraz mocznik. Produkt został opracowany, aby samochody z silnikiem Diesla mogły spełniać rygorystyczną normę Euro 6. W pojazdach montowana jest specjalna pompa AdBlue, dzięki której odpowiednia ilość płynu jest wtryskiwana do spalin w układzie wydechowym, a pod wpływem wysokiej temperatury i mocznika szkodliwe tlenki azotu zostają przemienione w amoniak i dwutlenek węgla. Z modułu AdBlue korzysta duża część aut wyprodukowanych po 2015 roku. Informacja o systemie często zawarta jest już w nazwie silnika, np. BlueHDI.
Przeczytaj również: Jak przebiega regeneracja przekładni kierowniczej?
Jak powinno się dolewać AdBlue?
Dolewanie AdBlue nie jest skomplikowane. Wpierw należy zlokalizować wlew. W większości przypadków znajduje się on zaraz obok wlewu paliwa. Czasem jednak, w szczególności w autach, w których układ AdBlue nie był przewidziany na etapie projektu, może znajdować się w innych miejscach, np. pod maską, w bagażniku lub we wnęce na koło zapasowe. Preparat należy uzupełniać w momencie, gdy dostaniemy sygnał ze strony komputera. Sama czynność przebiega niemal identycznie jak dolewanie płynu do spryskiwaczy. Przeciętne spalanie AdBlue to zaledwie około 1-1,5 litra na 1000 przejechanych kilometrów, więc nie trzeba uzupełniać go zbyt często.
Przeczytaj również: Jakie układy zawieszenia wykorzystuje się w ciężarówkach?
Jak doradzają eksperci z firmy StoksikTruck, przy uzupełnianiu preparatu należy wystrzegać się kilku poważnych błędów. AdBlue nie można wlewać bezpośrednio do baku na paliwo, zawsze w aucie jest osobny zbiornik. Gdy wlejemy go do baku, może dojść do uszkodzenia zbiornika, pompy paliwa lub nawet silnika. Zanim zaczniemy uzupełniać płyn, należy także zgasić silnik. Jeśli tego nie zrobimy, może dojść do zapowietrzenia układu. Przy dolewaniu AdBlue należy także unikać rozlewania. Płyn ma bowiem silne właściwości korozyjne. Dobrą praktyką jest także wlewanie większej ilości preparatu, ok. 10 litrów. Gdy bowiem zaaplikujemy do zbiornika mniej niż 5 litrów, komputer pokładowy może tego nie odnotować.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana