Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Jak działa instalacja LPG w samochodzie?
LPG to tanie paliwo, które cieszy się sporą popularnością wśród polskich kierowców. Przystosowanie silnika pojazdu do spalania gazu wymaga jednak montażu specjalnej instalacji. Składa się ona z wielu elementów i odpowiada za dostarczanie do jednostki napędowej odpowiedniej dawki paliwa gazowego. Na jakiej zasadzie działa instalacja LPG w samochodzie?
Podstawowe elementy samochodowej instalacji LPG
Samochodowe instalacje LPG dzieli się na tak zwane generacje – obecnie wyróżnia się ich pięć. Pewne elementy są wspólne dla wszystkich z nich. To przede wszystkim zawór tankowania, butla lub zbiornik do przechowywania paliwa gazowego i osprzęt do nich, wielozawór, elektrozawór gazowy i przełącznik rodzaju zasilania. W instalacjach wszystkich generacji (oprócz V) bardzo ważnym elementem jest reduktor LPG, zwany także parownikiem. Odpowiada on za redukcję ciśnienia gazu, dostarczanie paliwa gazowego w odpowiedniej ilości do aktualnego zapotrzebowania, zmianę stanu skupienia gazu z fazy ciekłej w gazową oraz odcięcie dopływu LPG w chwili przerwania pracy silnika na gazie.
Przeczytaj również: Na czym polega legalizacja butli LPG?
Zasada działania sekwencyjnej instalacji LPG IV generacji
Obecnie najczęściej stosowane są instalacje IV generacji z sekwencyjnym wtryskiem gazu. Ich montażem zajmuje się między innymi firma Auto Gaz Śląsk z Katowic. W momencie otwarcia elektrozaworu zbiornika magazynowany w nim gaz dostaje się przez przewód do elektrozaworu gazowego, a następnie do reduktora. Tam odparowuje i przez przewody elastyczne, filtr fazy gazowej i listwę wtryskiwaczy trafia za pośrednictwem kalibrowanych dysz do kolektora dolotowego, a potem komór spalania silnika.
Przeczytaj również: Jaki gaz sprzedawany jest na stacjach paliw?
Zmiana paliwa jest możliwa za pomocą przełącznika rodzaju zasilania znajdującego się w kabinie kierowcy. Steruje on pracą elektrozaworu gazowego i sterownika elektronicznego. To, jakie paliwo zostało wybrane, sygnalizowane jest przez świecenie się odpowiedniej diody. Nawet w przypadku ustawienia przełącznika w pozycji „gaz” silnik uruchamiany jest jednak na benzynie. Przełączenie na spalanie LPG następuje dopiero po uzyskaniu przez jednostkę napędową odpowiedniej prędkości obrotowej.
Przeczytaj również: Zasady bezpieczeństwa przy korzystaniu z samochodu na gaz
Czym różnią się samochodowe instalacje gazowe V generacji od poprzednich?
W najnowszych samochodowych instalacjach gazowych, zaliczanych do V generacji, doszło do pewnej zasadniczej zmiany – wtrysk gazu następuje nie w fazie lotnej, jak we wszystkich poprzednich generacjach, a w fazie ciekłej. Gaz wtryskiwany jest w pobliżu zaworów dolotowych w stanie ciekłym i odparowuje dopiero w kanałach dolotowych silnika. Z tego względu nie ma konieczności stosowania parownika. Instalacje V generacji są najbardziej zaawansowane, ale też najdroższe, dlatego cieszą się ograniczoną popularnością.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana