Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Jak działa wspomaganie kierownicy?
Wspomaganie kierownicy to nic innego jak system, który zmniejsza wysiłek kierowcy potrzebny do skręcenia. Bez tego komponentu, sterowanie większością pojazdów byłoby bardzo trudne i wymagałoby wysiłku fizycznego. Zauważyć to można podczas wykonywania manewrów przy małej prędkości. Obecnie, wspomaganie kierownicy występuje w większości aut nowej generacji. Dowiedz się, jak działa ten system!
Trzy rodzaje wspomagania układu kierowniczego
Układy wspomagania kierownicy dzieli się z reguły na trzy rodzaje:
pneumatyczne,
hydrauliczne,
elektryczne.
Pierwszy rodzaj wspomagania kierownicy występuje wyłącznie w autach ciężarowych i niektórych samochodach dostawczych. Dużo częściej stosuje się wspomagania hydrauliczne i elektryczne.
Przeczytaj również: O czym pamiętać, naprawiając zawieszenie w samochodzie?
Jak działa wspomaganie elektryczne kierownicy?
We wspomaganiu elektrycznym kluczowym elementem jest silnik elektryczny, który jest umieszczony na wale kierownicy, tuż obok przekładni zębatkowej lub w jej wnętrzu. Sterowanie silnika wiąże się ze zmianą wartości tzw. momentu obrotowego. Tutaj niezbędny jest czujnik momentu, który przekazuje dane o tym, jak silny skręt uzyskuje kierowca. Czujnik jest montowany na dolnym końcu wału kierowniczego, ale może być też umiejscowiony na obudowie przekładni ślimakowej. W momencie, gdy kierowca zaczyna obracać kierownicą – elektronika sterująca otrzymuje sygnał, dzięki któremu dochodzi do uruchomienia wspomagania.
Przeczytaj również: Kiedy warto skorzystać z usług mechanika?
Hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego – zasada działania
Mówiąc o wspomaganiu kierownicy, warto zaznaczyć, że najbardziej powszechne są systemy oparte na hydraulice i elektryce. Głównym elementem hydraulicznego wspomagania układu kierowniczego jest pompa wysokiego ciśnienia napędzana bezpośrednio przez wał korbowy silnika. W tym wypadku, moc przekazywana jest zazwyczaj przez pasek klinowy.
Pracująca nieustannie pompa – wraz z zaworem ciśnieniowym – utrzymuje odpowiednie ciśnienie w układzie. Dzięki temu kierowca, zatrzymując się na postoju jest w stanie obracać się z dużą lekkością uzyskując bardzo szybkie manewry parkingowe. We współczesnych konstrukcjach producenci stosują zespół zaworów, który ma zadanie obniżyć ciśnienie w układzie wraz ze wzrostem prędkości jazdy. Warto podkreślić, że niższe ciśnienie przekłada się na niższą siłę wspomagającą układ kierowania.
W przypadku problemów związanych ze wspomaganiem układu kierowniczego, warto zgłosić się do sprawdzonego mechanika. Firma SKRAW-MET wykorzystuje surowce najlepszej jakości. Doświadczeni pracownicy zapewniają wyroby i usługi na najwyższym poziomie.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana