Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Jak prawidłowe ciśnienie w oponach wpływa na bezpieczeństwo jazdy?
Opony to jedyne elementy konstrukcji samochodu, które mają kontakt z nawierzchnią drogową i z tego powodu odgrywają ogromną rolę z punkt widzenia bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Jednym z kluczowych czynników decydujących o tym, czy opony dobrze wywiązują się ze swego zadania – czyli zapewnienia odpowiedniej przyczepności – jest panujące w ich wnętrzu ciśnienie powietrza.
Powietrze w oponach a bezpieczeństwo jazdy
Dlaczego koła samochodu należy pompować? Odpowiedź jest prosta – ponieważ to dzięki powietrzu o odpowiednio wysokim ciśnieniu koło zachowuje swój kształt i właściwości, np. elastyczność. Ciśnienie powietrza decyduje również w dużym stopniu o żywotności ogumienia. Co bardzo ważne, wartość ciśnienia powinna być utrzymana na optymalnym poziomie. Zarówno zbyt nadmierne, jak i niedostateczne ciśnienie przyczynia się do uszkodzenia ogumienia, przyspiesza jego zużywanie i w negatywny sposób wpływa na bezpieczeństwo jazdy.
Przeczytaj również: Kiedy konieczna jest wymiana amortyzatorów?
Zbyt niskie ciśnienie powietrza w oponach powoduje m.in.
zwiększenie powierzchni styku opony z nawierzchnią – co powoduje wzrost oporów toczenia. Innymi słowy: samochód zużywa więcej mocy na przełamanie tarcia podczas jazdy, co przekłada się na większe spalanie;
Przeczytaj również: Geometria kół i jej wpływ na bezpieczeństwo jazdy
aquaplaning – czyli nieprawidłowe odprowadzania wody spod powierzchni opon, co może wydłużyć drogę hamowania o kilkanaście metrów,
przyspieszone zużywanie bieżnika – szacuje się, że obniżenie ciśnienie wewnątrz opon o 0,5 bara przyspiesza ścieranie się bieżnika o nawet 30%,
spadek kontroli nad samochodem – podczas manewrów auto może mieć problem z nad- i podsterownością, ponadto będzie ściągać na stronę, pod której umieszczone jest niedopompowane koło.
Z kolei ciśnienie zbyt wysokie powoduje:
spadek przyczepności opon – wynika ze zmniejszenia się powierzchni styku opony z nawierzchnią drogi. Prowadzi to do znacznego pogorszenie sterowności oraz wydłużenia drogi hamowania;
utratę elastyczności – opona nadmiernie napompowana nie jest w stanie dopasować się do kształtu nawierzchni,
Większą podatność na uszkodzenia mechaniczne – np. przy uderzeniu opony w krawężnik lub wpadnięcia w dziurę na drodze
gorsze tłumienie drgań – co przekłada się na wyższy poziom hałasu oraz przyspieszone zużywanie elementów zawieszenia.
Jak widać, ciśnienie powietrza w oponach jest niezwykle istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa, przede wszystkim ze względu na obniżenie kontroli nad pojazdem oraz wydłużenie drogi hamowania. Zagrożeniem jest również wyższa podatność na uszkodzenia – zarówno przy nadmiernym, jak i niedostatecznym napompowaniu opony narażone są nad gwałtowne uszkodzenia w trakcie jazdy, co może być przyczyną groźnych wypadków drogowych.
Jakie powinno być ciśnienie w oponach?
Generalnie przyjmuje się, że ciśnienie powietrza w oponach powinno wynosić 2,2 bara. Należy pamiętać, że jest to wartość uśredniona i nie będzie równie dobrze spisywać się w przypadku każdego samochodu – wynika to z różnic konstrukcyjnych oraz masy konkretnych modeli. Dlatego jeśli chcesz mieć pewność, że w oponach Twojego samochodu ciśnienie powietrza jest prawidłowe, powinieneś zapoznać się z zaleceniami producenta – można je znaleźć w instrukcji lub też na specjalnej tabliczce znamionowej, umieszczonej zazwyczaj w ościeżnicy drzwi auta lub na pokrywie bagażnika. Warto pamiętać, że opony nie są w 100% szczelne (szczególnie, jeśli są uszkodzone) i z czasem ciśnienie w nich może spadać. Dla zapewnienia sobie odpowiednich warunków jazdy warto je regularnie i często kontrolować przy pomocy manometru i w razie potrzeby dopompować opony do wymaganego poziomu.
Ciśnienie powietrza a temperatura
Ciśnienie w oponach może zmieniać się nie tylko w wyniku jego ubytku, ale również pod wpływem temperatury na zewnątrz. Zależność jest prosta – wysoka temperatura powoduje, że gęstość powietrza spada, a tym samym zwiększa się jego ciśnienie. Z odwrotnym procesem mamy do czynienia kiedy temperatura otoczenia spada. Dlatego w okresach zmian warunków pogodowych również zaleca się kontrolowanie ciśnienia powietrza w oponach i ewentualne dopompowanie ich zimą lub spuszczenie powietrza w czasie letnich upałów. Zaniedbania w tym zakresie mogą prowadzić nie tylko do obniżenia bezpieczeństwa, ale również przyspieszać zużywanie się ogumienia.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana