Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Kiedy obowiązkowo należy wykonać geometrię kół?
Na komfort i bezpieczeństwo jazdy autem wpływa wiele czynników. Jednym z nich jest odpowiednie ustawienie geometrii kół. W praktyce jednak wielu właścicieli pojazdów mechanicznych nie zdaje sobie sprawy, czym jest ten parametr oraz dlaczego trzeba pomyśleć o jego właściwym uregulowaniu. Jeśli Ty także zaliczasz się do grona osób pragnących poszerzyć swoją wiedzę na ten temat, koniecznie przeczytaj niniejszy artykuł.
Od czego zależy właściwe ustawienie geometrii kół?
Mianem geometrii kół najczęściej określa się ogół konfiguracji kilku parametrów, które w znaczącym stopniu oddziałują na ustawienie kół względem podłoża lub pojazdu. Optymalną wartość wspomnianych czynników wskazuje producent danego modelu auta. Jakiekolwiek odstępstwa od normy skutkują poważnymi trudnościami w kierowaniu samochodem. Taki stan rzeczy wiąże się z ryzykiem spowodowania wypadku drogowego.
Przeczytaj również: Czy warto montować czujniki parkowania?
Specjaliści z takich firm, jak warsztat samochodowy Auto-Serwis z Pyskowic, wskazują, że parametry składające się na geometrię kół dzieli się na regulowane i nieregulowane. Do tych pierwszych zalicza się:
Przeczytaj również: Jak postępować w przypadku gdy samochód nie przejdzie przeglądu?
zbieżność kół – wskazująca na sposób ustawienia względem siebie kół znajdujących się na przeciwległych stronach tej samej osi;
kąt pochylenia koła – zawarty między pionem a płaszczyzną symetrii koła; powinien on być nachylony do wnętrza pojazdu (tzw. kąt ujemny);
kąt wyprzedzenia osi obrotu zwrotnicy – znajdujący się między osią pionową koła a osią sworznia zwrotnicy.
Natomiast do parametrów nieregulowanych należy przede wszystkim kąt pochylenia sworznia zwrotnicy, który zawiera się między sworzniem zwrotnicy a pionową prostą koła.
Przeczytaj również: Co w układzie hamulcowym psuje się najszybciej?
Kiedy trzeba zadbać o odpowiednie uregulowanie geometrii kół?
Na ogół przyjmuje się, że zadbanie o właściwe ustawienie geometrii kół jest konieczne w trzech przypadkach. Są to kolejno:
subiektywne odczucia kierowcy dotyczące nieprawidłowego ustawienia geometrii kół;
zauważenie efektów długotrwałej jazdy z nieuregulowaną należycie geometrią;
wykonanie określonych napraw zawieszenia.
Osoby odwiedzające serwis samochodów w Pyskowicach lub innych miastach zazwyczaj wskazują, że do wizyty w warsztacie skłoniła ich obrócona o pewną ilość stopni kierownica pomimo jazdy wprost. Podobnie dzieje się także w przypadku zauważenia nierównomiernego starcia bieżnika opony.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana