Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Kiedy przeprowadza się szlifowanie wału korbowego?

Wał korbowy to element silników spalinowych, który jest najbardziej narażony na obciążenia, gdyż odpowiada za zamianę ruchu posuwisto-zwrotnego na ruch obrotowy. Dlatego też bardzo często ulega on uszkodzeniu. W takim przypadku jedynym rozwiązaniem jest natomiast przeprowadzenie jego szlifowania. Na czym więc ono polega?
W jakich przypadkach konieczne jest przeprowadzenie szlifowania wału korbowego?
Wał korbowy podczas pracy silnika ulega niewielkim ugięciom nawet do kilkuset razy na sekundę. Powstające w ten sposób odkształcenia najczęściej mieszczą się jednak w normie, nie doprowadzając do jego szybszego zużycia. Problem pojawia się jednak gdy układ smarowania silnika nie działa poprawnie lub gdy geometria elementów współpracujących z wałem jest nieprawidłowa. Powstające w efekcie nierówności na powierzchni wału korbowego doprowadzają wtedy do nierównomiernego rozłożenia oleju na powierzchni panewki. Konsekwencją tego jest natomiast szybsze zużywanie się wału korbowego, a nawet przyspawanie panewek do jego czopów, czy ich pęknięcia. Jedynym z rozwiązań w tym przypadku jest natomiast szlifowanie wału korbowego, które pozwala przywrócić mu wymiar niezbędny do zachowania luzu między nim a panewkami i korbowodem.
Na czym polega szlifowanie wałów korbowych silników i w jaki sposób przebiega?
Szlifowanie wałów korbowych, które oferuje między innymi firma zajmująca się regeneracją silników Auto Szlif, przeprowadzane jest w przypadkach, gdy ich wymiary nie są zgodne z normami wskazanymi przez producenta. Polega ono na przeszlifowaniu czopów głównych i korbowych na następny wymiar naprawczy. Cały proces składa się natomiast z kilku etapów. W pierwszej kolejności wał korbowy jest więc oczyszczany, a następnie sprawdzany pod kątem tego, czy nie doszło do jego ugięcia lub pęknięcia. Następnie jest on umieszczany w szlifierce, przystosowanej do szlifowania tego typu elementów. Po wyszlifowaniu czopów wału korbowego do odpowiednich wymiarów, zgodnych ze wskazaniami producenta, poddawany jest on także polerowaniu. Zabieg ten ma na celu poprawienie jakości jego powierzchni. Dzięki temu będzie o wiele lepiej współpracował z panewkami, a w efekcie opór podczas obracania się wału zostanie zmniejszony, przedłużając tym samym zarówno jego żywotność, jak i panewek.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana