Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Klasyfikacja płynów hamulcowych

Układy hamulcowe w samochodach oraz wielu maszynach i pojazdach roboczych to systemy odpowiedzialne za bezpieczeństwo, które pozwalają na zmniejszenie prędkości obrotowej kół jezdnych, a nierzadko także oprzyrządowania. Ponieważ do swego funkcjonowania wykorzystują one układy hydrauliczne, dla ich sprawnego działania, kluczowa będzie nie tylko kondycja poszczególnych składników – tłoczków, pompy czy przewodów, ale również używanego płynu.
Jakie są najważniejsze parametry płynów hamulcowych?
Płyn hamulcowy jest użytkowany w ciężkich warunkach, ponieważ elementy układu podczas pracy nagrzewają się do wysokich temperatur. Dla zachowania możliwości szybkiego przekazywania energii potencjalnej potrzebnej do efektywnej zmiany w mechaniczną oraz rozpoczęcia procesu hamowania wykorzystywane ciecze powinny zachowywać odpowiednie ciśnienie wewnątrz układu. Najważniejsze będzie utrzymywanie stałej temperatury wrzenia, co jest uzależnione m.in. od higroskopijności, a więc zdolności do wchłaniania wody, która nie tylko łatwo zmienia swój stan na gazowy, ale również przyczynia się do przyspieszonej korozji przewodów, pompy i tłoczków oraz może powodować powstawanie osadów z kamienia kotłowego. Cechą dobrego płynu hamulcowego będzie zachowywanie niskiej ściśliwości, gwarantującej jednakową siłę hamowania przez cały czas jego wykorzystywania. Liczy się zdolność do smarowania elementów ruchomych i poziom ochrony antykorozyjnej. Ważna będzie ponadto wytrzymałość na utlenianie.
Przeczytaj również: Jakie części samochodowe opłaca się odnawiać?
Jakie rodzaje płynów hamulcowych wyróżniamy?
Podstawowym parametrem płynu hamulcowego jest jego minimalna temperatura wrzenia, która musi być odpowiednio wysoka zarówno dla nowego wyrobu, jak i takiego, w którym podczas eksploatacji znalazła się niewielka ilość wody, sięgająca 3,7% składu. Wyróżnikiem różnych typów płynów jest klasyfikacja DOT (Department of Transportation) obejmująca cztery kategorie. Płyny DOT 3 muszą mieć tak dobrane komponenty, by ich temperatura wrzenia wynosiła 205°C dla płynu bez dodatku wody oraz 140°C dla płynu „zawodnionego”. Płyny DOT 4 uzyskują temperaturę wrzenia czystego płynu przy 230°C i 155°C przy płynie „mokrym”, tj. zawierającym już domieszkę wody. Płyny DOT 5 tworzone na bazie silikonów mają temperaturę wrzenia „suchego” 260°C oraz „mokrego” 180°C i własności hydrofobowe, a zatem nie absorbują wody. Podobne parametry uzyskują higroskopijne płyny DOT 5.1 na bazie eteru glikolowego (jak DOT 3) z dodatkiem estrów boranowych (jak DOT 4). Szeroki wybór płynów hamulcowych czołowych producentów można znaleźć w ofercie firmy PROAUTO. Dostarcza ona również oleje techniczne, płyny eksploatacyjne, a także środki chemiczne dla myjni samochodowych.
Przeczytaj również: Co w układzie hamulcowym psuje się najszybciej?
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana