Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Klasyfikacja płynów hamulcowych

Układy hamulcowe w samochodach oraz wielu maszynach i pojazdach roboczych to systemy odpowiedzialne za bezpieczeństwo, które pozwalają na zmniejszenie prędkości obrotowej kół jezdnych, a nierzadko także oprzyrządowania. Ponieważ do swego funkcjonowania wykorzystują one układy hydrauliczne, dla ich sprawnego działania, kluczowa będzie nie tylko kondycja poszczególnych składników – tłoczków, pompy czy przewodów, ale również używanego płynu.
Jakie są najważniejsze parametry płynów hamulcowych?
Płyn hamulcowy jest użytkowany w ciężkich warunkach, ponieważ elementy układu podczas pracy nagrzewają się do wysokich temperatur. Dla zachowania możliwości szybkiego przekazywania energii potencjalnej potrzebnej do efektywnej zmiany w mechaniczną oraz rozpoczęcia procesu hamowania wykorzystywane ciecze powinny zachowywać odpowiednie ciśnienie wewnątrz układu. Najważniejsze będzie utrzymywanie stałej temperatury wrzenia, co jest uzależnione m.in. od higroskopijności, a więc zdolności do wchłaniania wody, która nie tylko łatwo zmienia swój stan na gazowy, ale również przyczynia się do przyspieszonej korozji przewodów, pompy i tłoczków oraz może powodować powstawanie osadów z kamienia kotłowego. Cechą dobrego płynu hamulcowego będzie zachowywanie niskiej ściśliwości, gwarantującej jednakową siłę hamowania przez cały czas jego wykorzystywania. Liczy się zdolność do smarowania elementów ruchomych i poziom ochrony antykorozyjnej. Ważna będzie ponadto wytrzymałość na utlenianie.
Jakie rodzaje płynów hamulcowych wyróżniamy?
Podstawowym parametrem płynu hamulcowego jest jego minimalna temperatura wrzenia, która musi być odpowiednio wysoka zarówno dla nowego wyrobu, jak i takiego, w którym podczas eksploatacji znalazła się niewielka ilość wody, sięgająca 3,7% składu. Wyróżnikiem różnych typów płynów jest klasyfikacja DOT (Department of Transportation) obejmująca cztery kategorie. Płyny DOT 3 muszą mieć tak dobrane komponenty, by ich temperatura wrzenia wynosiła 205°C dla płynu bez dodatku wody oraz 140°C dla płynu „zawodnionego”. Płyny DOT 4 uzyskują temperaturę wrzenia czystego płynu przy 230°C i 155°C przy płynie „mokrym”, tj. zawierającym już domieszkę wody. Płyny DOT 5 tworzone na bazie silikonów mają temperaturę wrzenia „suchego” 260°C oraz „mokrego” 180°C i własności hydrofobowe, a zatem nie absorbują wody. Podobne parametry uzyskują higroskopijne płyny DOT 5.1 na bazie eteru glikolowego (jak DOT 3) z dodatkiem estrów boranowych (jak DOT 4). Szeroki wybór płynów hamulcowych czołowych producentów można znaleźć w ofercie firmy PROAUTO. Dostarcza ona również oleje techniczne, płyny eksploatacyjne, a także środki chemiczne dla myjni samochodowych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana