Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Na czym polega operacja liftowania aut terenowych?
W sporej większości aut terenowych układ jezdny konstruowany jest tak, by w trakcie jazdy po asfalcie, różnice pomiędzy właściwościami terenowymi, a jezdnym były niezauważalne dla użytkownika. Pokonywanie off-roadowych tras wymaga jednak odpowiedniej konstrukcji, która zapewni bezpieczeństwo i niczym nieskrępowaną frajdę. W tym celu auta terenowe poddawane są tzw. liftowaniu. Na czym polega liftowanie? Jakie rodzaje liftowania możemy wyróżnić?
Liftowanie aut terenowych
Zawieszenia aut wykorzystywanych do zadań specjalnych, takich jak szybka jazda lub poruszanie się w terenie, poddawane są często rozmaitym modyfikacjom. W samochodach sportowych zawieszenie jest obniżane, zaś w przypadku aut terenowych, dokonuje się jego podniesienia. Liftowanie aut terenowych to podnoszenie nadwozia samochodu terenowego względem jego ramy. Polecaną wśród miłośników off-roadu firmą, oferującą wysokiej klasy wyposażenie aut terenowych – w tym także elementy zawieszenia do terenówki, jest Liftownia.
Popularne metody liftowania
Zawieszenie auta to układ, decydujący o właściwościach jezdnych samochodu, odpowiadający między innymi za zachowanie przyczepności w momencie kontaktu opon z podłożem – zarówno w trakcie pokonywania nierówności na drodze, jak i zakrętów.
Odpowiednio skonstruowane zawieszenie do terenówki ułatwia wybranie i utrzymanie określonego toru jazdy, co wpływa nie tylko na komfort prowadzenia, ale i bezpieczeństwo. Istnieją dwa popularne sposoby na podniesienie zawieszenia:
body lift – czyli podniesienie karoserii na ramie o 2,5 cm, 5 cm lub 7,5 cm, bez modyfikowania istniejących elementów zawieszenia i bez konieczności inwestycji w kosztowne przeróbki związane z zakupem amortyzatorów oraz sprężyn. By wykonać body lift, należy jedynie zamontować specjalny zestaw do podnoszenia karoserii (w postaci krążków, podkładek, śrub i nakrętek), który, zwiększając prześwit między nadwoziem a ramą, umożliwia zastosowanie kół o większej średnicy. Body lift nie poprawia jednak warunków pracy zawieszenia, a jedynie daje możliwość wpływu na wielkość prześwitu;
lift zawieszenia – w tym przypadku podniesienie zawieszenia obejmuje już wymianę jego elementów. Można zdecydować się na wymianę sprężyn i amortyzatorów, wahaczy oraz drążków, a także na zastosowanie podkładek dystansowych pod sprężyny. Lift zawieszenia w odróżnieniu od body liftu, jest bardziej kosztowny i pracochłonny, ale też daje wymierne korzyści w postaci znaczącej poprawy komfortu w czasie jazdy w terenie, a także bezsprzecznie – beztroskiej i maksymalnej frajdy z off-roadu!
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana