Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Rodzaje łożysk do przyczep
Organizacja przeprowadzki, transport materiałów budowlanych, a nawet pojazdów czy zwierząt jest możliwy dzięki użyciu przyczepki. Ten popularny pojazd pozbawiony własnego napędu pozwala na komfortowy przewóz różnorodnych ładunków. Właściciele przyczepek powinni dołożyć więc wszelkich starań, aby były one sprawne. W tym celu warto regularnie kontrolować ich stan techniczny i w razie potrzeby wymieniać zużyte części. Jednymi z nich mogą być łożyska. Z naszego artykułu dowiesz się, jakie rodzaje łożysk występują w przyczepach.
Czym jest łożysko?
Łożysko jest to niewielki element będący częścią składową maszyn i urządzeń. Umożliwia ono ruch obrotowy i ma szerokie zastosowanie w wielu dziedzinach, a tym także w konstrukcji pojazdów. Inaczej mówiąc, jest to część urządzenia technicznego podtrzymująca inną jego część w sposób, który umożliwia ruch obrotowy. W pojazdach wraz z piastą jest ono podstawowym elementem układu zawieszenia. Obie części umożliwiają obrót koła na nieruchomych osiach zawieszenia. Aby działanie łożyska było właściwe, powinno być dobrze dobrane do przyczepy. Warto bowiem wiedzieć, że elementy tego typu różnią się od siebie m.in. budową i sposobem funkcjonowania. Równie ważna jest także ich nośność.
Przeczytaj również: Umiejscowienie kół w przyczepie. Dlaczego to ma znaczenie?
Nośność łożyska, czyli parametr wyrażony w jednostkach siły, określa zdolność do przenoszenia obciążeń w określonych warunkach, a także w odpowiednim przedziale czasu - wyjaśnia przedstawiciel sklepu z częściami do przyczep. Decydując się na konkretne łożysko, trzeba sprawdzić zarówno nośność statyczną, jak i dynamiczną. Pierwsza z nich informuje o zdolności przenoszenia obciążeń przez łożysko znajdujące się w spoczynku, druga zaś określa obciążenie, przy którym łożysko osiągnie trwałość 1 miliona obrotów.
Określenie nośności łożyska jest bardzo ważną kwestią, ponieważ zbyt duże obciążenia mogą prowadzić do odkształceń w elementach tocznych czy na bieżni. Te z kolei mogą prowadzić do zwiększenia poziomu drgań, nadmiernego tarcia, a także wywoływać duży hałas w trakcie pracy łożyska.
Najpopularniejsze łożyska do przyczep
Do najpopularniejszych łożysk do przyczep należą:
łożyska kulkowe - jest to rodzaj łożyska, w którym elementami tocznymi są kulki. Charakteryzuje je duża odporność na uszkodzenia, a także prostota obsługi i osiąganie dużych prędkości,
łożyska ślizgowe - zasada jego działania opiera się na wykorzystaniu kadłuba oraz panewki, pomiędzy którymi odbywa się proces tarcia. Najczęściej stosowane jest w niewielkich konstrukcjach z małym obciążeniem, w przypadku zwiększonej prędkości obrotowej, a także w sytuacjach, kiedy istnieje konieczności zastosowania cichobieżności,
łożyska wałeczkowo-stożkowe - w tym typie łożyska pierścienie zewnętrzne, pierścienie wewnętrzne i wałeczki posiadają stożkowe powierzchnie, których wierzchołki zbiegają się w jednym punkcie na osi łożyska. Najlepiej sprawdzają się w układach pracujących pod dużymi obciążeniami lub obciążeniami udarowymi.
Każdy pojazd, w tym także przyczepa do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje łożysk. Aby były one właściwie dobrane, warto poznać ich podstawowe rodzaje.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana