Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Wymiana sprzęgła w ciężarówce krok po kroku
Odpowiednio działające sprzęgło to gwarancja nie tylko sprawnej, ale także bezpiecznej jazdy. Element ten odpowiada za przeniesienie momentu obrotowego, dzięki czemu umożliwia takie czynności jak zmiana biegów czy zatrzymanie pojazdu. Jednak wraz z upływem czasu każde sprzęgło ulega zniszczeniom i może dojść do jego awarii, co jest szczególnie częste w samochodach ciężarowych pokonujących, na co dzień długie trasy ze znaczącym obciążeniem dla pojazdu.
Od czego rozpocząć wymianę sprzęgła w samochodzie ciężarowym?
Przed rozpoczęciem wymiany sprzęgła w ciężarówce trzeba zaopatrzyć się w odpowiednie narzędzia. Przydatny będzie klucz płaski, przegubowy i dynamometryczny oraz narzędzie do demontażu łożyska pilotażowego i oporowego, a także trzpień centrujący, wykorzystywany do pracy z tarczą sprzęgła. Przed rozpoczęciem wymiany warto dobrze przemyśleć wybór nowego sprzęgła i postawić na element, który dobrze sprawdzi się w samochodzie ciężarowym. Wysokiej jakości elementy samochodowe dostępne są w asortymencie sklepu Star Hurt, który oferuje części zamienne do samochodów ciężarowych.
Proces wymiany sprzęgła w każdym pojeździe należy rozpocząć od demontażu starego elementu. Aby ta czynność była możliwa, na początku powinno się obrócić koło zamachowe, co w następnym kroku umożliwi odłączenie łożyska oporowego i odkręcenie skrzyni biegów. Następnie należy oczyścić przestrzeń koła zamachowego z pozostałości smaru, co umożliwi dalszą pracę.
Kolejne etapy przebiegu wymiany sprzęgła w samochodzie ciężarowym
Po dokładnym demontażu zużytej części należy założyć nowe łożysko pilotujące oraz rozpocząć montaż zespołu obudowy docisku sprzęgła. Ponadto nie można zapomnieć o sprawdzeniu wycentrowania koła zamachowego oraz obudowy docisku za pomocą klucza dynamometrycznego. W następnym kroku należy przejść do zmiany łożyska oporowego poprzez demontaż dźwigni sprzęgła i wstawienie nowego łożyska oporowego.
Po zakończeniu procesu wymiany sprzęgła należy zająć się ponownym montażem skrzyni biegów. Istotnym elementem jest także umieszczenie nowego łożyska oporowego w pierścieniu osadniczym, co można wykonać za pomocą łomu wsuwanego przez siłownik sprzęgła lub wysprzęglik. Kiedy proces wymiany sprzęgła zostanie zakończony, warto udać się na jazdę testową, która będzie okazją do sprawdzenia, czy układ uruchamiania sprzęgła działa prawidłowo i czy sam element poprawnie dostosowuje się do etapów jazdy. Ważne jest także zweryfikowanie płynności działania skrzyni biegów oraz tego, czy układ hamulcowy pracuje bez zarzutów.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana